onsdag 1 maj 2013

Min förebyggande operation är gjord.

Min operation (som gjordes den 2/1-13) gick jätte bra. Jag gjorde inte så mycket, jag sov så gott så. Det var min läkare (läs: Dr Andersson) som gjorde jobbet och det blev en liten utmaning för honom eftersom jag har (läs: hade) stora bröst som tomma påsar som hänger ner till naveln typ. Dom var också olika stora, tror det som var den stora utmaningen att får till så lika som möjligt. 

Ska försöka få ihop en operations berättelse.
Jag mins inte så mycket på uppvaket, jag var riktigt trött och yr. Jag låg yrade och pratade i gåtor. 
Tror inte att jag hade så ont när jag var på uppvaket. Eftersom min op. inte tog längre än 4 timmar så slapp jag få kateter. Innan jag fick komma upp till min avd så ville personalen på uppvaket att jag skulle komma på toa (jag tänkte ja men visst, lycka till! jag kan ju inte ens röra mig överkropp). Dom fick sin önskan igenom tillslut. Hur jag kom till toan är ett mirakel. Först fick jag sitta på sängkanten. Yr som ett yr väder så känns det ganska bra ändå. Dom två fina usk o ssk är så underbara och försöker få mig att skratta. Jag fick tjuts av sängen till toa efter många försök.
Jag mins inte mycket när jag sitter på toa, sen vaknar jag upp och det är 4 personer som hjälper mig upp på sängen, japp jag svimmade på toa. 

När jag kom till avdelningen så har jag lätt ont,  men snacka om vilket tryck man har mot bröstkorgen. Man känner sig rejält mörbultad överkörd över ett tåg. Har fyra dränage slangar (två på varje sida om brösten) två kanyler, en på den högra handleden eller nija vid tummens rot typ och en i vänstra armväcket. Mina första dagar på avdelningen ser lika ut i stort sätt, så jag kommer inte att skriva om varje dag utan en sammanfattning.
Jag fortsätter att svimma eller på väg att svimma vid mina toa besök till en början. Men det blir bättre.
Jag äter smärtstillande hela tiden Alvedon, Ipren, Diplofinak, Oxynorm (morfin) och så fick jag en till morfin tablett dom två första dagarna för jag hade så j*kla ont. och så fick jag lokalbedövning rakt in i brösten via kateter (det får man bara man när inlagd, alltså inte hemma).
Smärtan kan man inte föraställa sig hur ont man kommer att ha efter op. Klart att jag visste att jag skulle ha ont, men herre jisses säger jag bara. Tur att dom gjorde båda samtidigt säger jag bara. Önskar ingen denna hemska smärta.

Tillslut får jag se det min läkare har skapat åt mig, mina nya bröst. Det är så fint, fast det är så svullet och ärrigt (det min läkare har gjort är att ta bort så mycket bröstvävnad som möjligt och placera två siliconproteser under bröstmuskeln. Han tog även bort vårtgård och bröstvårta + att jag valde att förminska mina bröst så nu har jag en full C kupa istället för full DD).

Så idag när jag ser mina bröst är jag mycket nöjd visst det är lite små fix kvar att göra men det är ju bara små potatis jämfört med själva op.

ursäkta mina stavfel och särskrivningar.

Jag hade inte klara detta utan min familj. Älskar er!.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar